שפת הגוף שפת הגוף שפת הגוף
שפת הגוף - תקשורת ללא מילים
שפת הגוף מחקרים הוכיחו כי 55% מאפקטיביות של מסר מועברת באמצעות שפת הגוף (השפה האל-מילולית).
38% מהווים את הקול - אינטונציה, קצב וסגנון התבטאות, ורק 7% בודדים נקבעים על פי תוכן הדברים (מסר מילולי).
spacer שפת הגוף היא זו שאחראית על אמינות המסר!
צרו קשר ספרים Body Language - כתבות מהארץ ואתרים מהעולם שפת הגוף - פתיחה


עמנואל לאור
שפת הגוף ואכילה
מאת: עמנואל לאור



שעות כה רבות מהיממה אנחנו מבלים סביב נושא האוכל: לקנות, להכין, לנקות אחרי... לפעמים נדמה שאנחנו חיים כדי לאכול ולא ההיפך.
למעשה אכילה היא הפעולה הראשונית ביותר שלנו בקשר עם אנשים אחרים. כשתינוק מגיח מבטן אימו, עוזרים לו לנשום וזהו הקשר הישיר שלו עם הפלנטה וההזנה הראשונה - אוויר. מיד אח"כ הוא מחפש את השד של האם. זהו הקשר הראשון שלו עם בני האדם. הפה דורש מילוי ודרכו מתחבר התינוק אל החום ואל המזון, אל החיים עצמם ואל הביטחון שיש המשך לתקופה אותה הוא חווה לפני היציאה מן הרחם. תמונה של אמא שמניקה תינוק נוגעת ומרככת והיא מסמלת, אולי יותר מכל, תמונה אחרת - נתינת חיים - המהות של האמהות.
האם והבן שרויים בחיבור אינטימי, עמוק וחזק, קרוב יותר, אולי, מכל חיבור אחר. כרוכים בחיבור הזה פתיחות ואמון מוחלטים מצד המקבל ומצד הנותן.
גם כבוגרים, אנחנו חשים צורך להעסיק ו"ולמלא" את הפה כאשר אנחנו זקוקים לחיזוק ריגשי: אוכל, עט, סיגריה, אצבע, ציפורניים, שיער...
אך אם נתבונן לרגע בתמונה הזו, של האם והבן, נוכל להבין גם משהו מהותי לגבי האהבה. התינוק ניזון מגופה של האם. ובכן, גם כבוגרים אנחנו "אוכלים" את מי שאנחנו אוהבים וניזונים ממנו ואנחנו "נאכלים" ע"י מי שאוהב אותנו ומזינים אותו.
חשוב להבין - המזון הראשון שלנו איננו מזון פיסי אלא מזון שבלעדיו לא היינו יכולים להתקיים אפילו שניה אחת - רשמים - מזון אלקטרומגנטי. לפני אויר, מים ומזון פיסי. ללא רשמים הלב לא יפעם, המוח לא יפעל וכל המערכת האנושית תקרוס. וכל אדם, איש, או אישה, ילד או ילדה - כל אחד מאיתנו הוא יצור אנרגטי, צרכן ויצרן של אנרגיה, מסוגים ומרמות שונות, מפעל של אורות ובית של איכויות ומהויות.
אנחנו אומרים לילד קטן "מותק, לאכול אותך" וכן, זה בדיוק מה שאנחנו עושים.
(לא לדאוג - גם הילד או התינוק "אוכל" אותנו ומקבל מאיתנו את החום, הביטחון, האהבה, תשומת הלב או כל מה שהוא זקוק לו - כל אלה הם בבחינת מזון חיוני עבורו).
מספיק לראות את תנועת הלשון על השפתיים כשבחור רואה בחורה מושכת ולהפך (המוח טועם לפני שאנחנו טועמים), כדי להבין שלמעשה נשיקה היא אכילה הדדית. הא והב - הא לך והב לי = אהבה. "את מתוקה...".
ולפעמים אנחנו אוכלים את עצמנו, ואז נותר אולקוס או משהו בדומה לו.

הארוחה - אכילה ביחד עם עוד אנשים זהו זמן של שיתוף, שיחה, Human exchange. האקט של האכילה המשותפת מהווה גורם מלכד, מחבר, ממיס גבולות, כפי שאומר הפתגם: "מי שאוכל לבד מת לבד".
לאכול יחד עם מישהו זהו סימן לקירבה וזה יוצר קירבה. זוהי פעילות אשר משווה בין אנשים - אדם רם מעלה אשר מזמין אדם מעמדה נחותה אליו לארוחה, כאילו "מעלה" אותו למעמד שלו.
ארוחה עסקית יוצרת חיבור בין שני אנשים ובמקרה הזה הערוב של Business & pleasure עובד!
הסרט "הסעודה של בבט" משקף היטב עד כמה ארוחה טובה יכולה לשנות את מצב רוחו של האדם, ועד כמה האכילה יחד יכולה ליצור שינוי בקשר הבין-אישי בתוך קבוצה של אנשים.
ילדים, כשהם אוכלים ואחרי שהם אוכלים, נרגעים ונהיים שקטים יותר. גם בוגרים לאחר שאוכלים נוטים להתרכך ולהיפתח, שרירי הפנים נהיים רפויים יותר, סומק מתפשט על הלחיים ובפנים...
"טעים!" הגבות עולות, חיוך כמו מתפשט מעצמו... "המממ..." - קולות של הנאה כמו חתול מגרגר, העיניים נפתחות, נוצצות. הרחת האוכל חשובה אף היא להנאה ממנו, כפי שלא מרגישים כשאנחנו מצוננים והאף סתום. (אגב, הרחה חשובה גם באהבה - חלק גדול מהרשמים ומהתכולה הריגשית עובר דרך האף)
בסרט "שוקולד" מומחש היטב הקשר בין ההיתר להנות מאוכל לבין ההיתר להנות מאהבה, ללא אשמה.

גם בארוחה משותפת, כמו בכל פעילות שבה מעורבים יותר מאדם אחד, ניתן לראות את היותנו יצורים טריטוריאליים. בניסוי שערכו במסעדה הושיבו שני סועדים ליד שולחן. האחד היה הנסיין והשני היה "אובייקט" הניסוי. בניסוי הראשון הזיז הנסיין, לאט לאט, את כלי האוכל לעברו של בן-זוגו לארוחה. התגובה היתה תמיד זהה: תחילה ניסיון להרחיק חזרה את הכלים ואח"כ התרחקות שלו אחורה מהשולחן.
בניסוי השני עשה הנסיין את ההפך - הוא הרחיק בהדרגה את כל כלי האוכל מהחלק של שותפו לסעודה. גם כאן היתה התגובה תמיד זהה: הפרטנר ניסה להחזיר את הכלים לעבר "חצי" השולחן שלו ואח"כ התקרב בגופו אל השולחן.
ככל שהקרבה הריגשית גדלה ליד השולחן, כך מיטשטשים הגבולות בין האנשים, כמו גם הדיסטאנס ההתנהגותי בכלל אך קרב המרפקים שמתקיים כאשר שכנך לשולחן דוחף את מרפקיו לעבר הצלחת שלך הוא עדות לכך שגם סביב שולחן האוכל הגבולות הטריטוריאלים קיימים.

ארוחה = טקס. בכל עם, דת ומשפחה, הדרך שבה אנחנו אוכלים יחד משקפת הרבה מן היחסים שקיימים, האמונות, הערכים וכו'. מי יושב בראש השולחן, האם מחכים עד שכולם מתיישבים ורק אז אוכלים, למי מגישים קודם, מהי צורת הדיבור ליד השולחן. לדוג': בארצות אירופה נהגו לומר שילדים ראוי שהם יראו אך לא ישמעו ליד השולחן. אימי, למשל, תמיד נהגה לתת לבנים קודם וגם את המנות הטובות והגדולות יותר. זוגתי, שבאה מקיבוץ, נדהמה מהאפליה הזו.
מיקומם של הסועדים כמו מיקומם של השרים ליד שולחן הממשלה - חשוב ומבטא את מידת קירבתם ל"ראש". סעודת ערב דיפלומטית היא טכס מורכב ומוקפד עם כללים משלו. ליד כל כסא סביב השולחן יש פתק עם שמו של האורח, ישנן לרוב 4 צלחות והרבה סוגי סכומים. תורה שלמה.
סיפור אישי: תמיד אהבתי לבצוע את הלחם ביד ולטבול אותו בתוך השמנת (מעניין מה זה אומר). לעולם לא אשכח את פני אביה של חברתי הראשונה, שהיה דיפלומט אוסטרי, כאשר ראה אותי אוכל כך. פיו נפל ללא שליטה - הוא היה בשוק מוחלט.
אפשר לעשות מחקר מרתק וללמוד הרבה על עמים, תרבויות ודתות דרך טקסי האכילה השונים שלהם. אציין כאן שתי דוגמאות מרתקות ומסקרנות במיוחד:
טקס התה היפני: האיפוק, השליטה העצמית, הדיוק, השאיפה ליופי ולאסתטיקה, הערך הגבוה כל כך שניתן להיצמדות למסורת ולסבלנות. אם נשווה אותו ל"ניגוב החומוס" במזרח התיכון נראה תרבויות שונות מאוד (מעניין שבאפריקה ובאסיה וגם אצל הבדואים מקובלת האכילה מצלחות משותפות ולעיתים קרובות עם הידיים).
טקס האכילה של בשר ישו בדת הקתולית: בו המאמין הופך את ישו לחלק מ"בשרו ומדמו" - הוא מכניס אותו אל תוך גופו. הביטוי "מבשרי ומדמי" מדבר לרוב על קירבת משפחה וכאן המאמין מנסה ליצור קירבה שכזו, שהיא מעבר לרמה המנטלית והרעיונית - דרך הבשר והגוף. מעניין גם שקדמונינו, כאשר רצו לצקת אל תוכם תכונה שהם אהבו באוייב שהובס בקרב, נאמר שהם העריכו את אומץ ליבו - היו אוכלים את לבבו, ששם הם האמינו שהאומץ שוכן.

האווירה - המקום שבו אוכלים משפיע לא רק על ההנאה מהאוכל אלא אף על תהליך העיכול ועל הערך שהגוף יוכל להפיק מן המזון וזאת משום שבעת האכילה נוצרת פתיחות אנרגטית - ההילה נפתחת ויחד עם המזון הפיסי, הרשמים שמצויים במקום נכנסים גם הם. כמו כן, המחשבות והרגשות של האדם בזמן שהוא סועד, מקבלות משנה תוקף, כי ההפנמה מתעצמת בזמן האכילה.
רצוי מאוד לאכול כשאתה רגוע, תוך קשב לעצמך, במקום נעים, בחברה נעימה או עם מחשבות טובות כשאתה לבדך. ואם אתה סוער, זועם, חרד, עצבני, להרגע קודם ואז לאכול מתוך כוונה.
יש בזה גם הרבה כבוד עצמי. לשים לב, להקשיב לעצמך תוך כדי, לנשום עמוק, לחוש את הטעם כאילו זאת הפעם הראשונה.

מה ניתן ללמוד מהדרך שבה אדם אוכל? דברים שאפשר להסתכל עליהם:
עד כמה הוא מאפשר לעצמו להנות? האם הוא שקט או סוער? עצבני או רגוע? מסודר או פרוע? כפייתי בדרכיו או הרמוני? גמלוני בתנועותיו או אלגנטי? מתבודד וסגור או פתוח ונותן אמון? יצרי או אנמי? ענייני ו"יבש" או יצירתי, משחק, ספונטני? חושני או אינטלקטואלי ואנליטי? מתכנן את צעדיו קדימה או חי את הרגע? משאיר אחריו שדה-קרב נטוש כאומר "אחרי המבול" או מנקה אחריו? טועם כמו ציפור או נובר בצלחתו כמו חפרפרת... ועוד ועוד ועוד.

להלן כמה איפיוני אכילה שונים, ומה שהם עשויים לומר על אותו אדם:

הבולס - האוכל במהירות, כטורף, לא נותן לעצמו זמן לעכל או להנות. אוכל כאחוז בולמוס (כמו רבים בעידן המואץ שאנו חיים בו). לרוב, הראש כל הזמן עסוק בענייני עבודה תוך כדי האכילה. אלה אנשים רדופי הישג ומטרה אשר אינם קשובים לגופם או לעולמם הפנימי.

הבולען - זה שבולע גושים גדולים (בניגוד להמלצת כל הרופאים). דומה לבולס. יתכן מאוד שלא יהיה לאדם שאוכל כך סבלנות לתהליכים וגם לא ראייה ששמה לב לפרטים הקטנים.

אנין הטעם - כל כמה "ביסים" הוא מנגב את פיו במפית. אוכל בעדינות, נעזר תמיד בסכו"ם, אפילו בתנאי שדה, טעימות קטנות, זהירות. חשוב לו הסגנון וה"גימור" בכל דבר. מקפיד ושם לב לפרטים, מאופק, עצור, חשוב לו הרושם שהוא עושה.

האוכל שיוצא ידי חובתו - אוכל כדי להתקיים ואין לו הנאה או עניין כלשהו באוכל או בתהליך. דוג': גברים במילואים כשהטבח גרוע.

האוכל הענייני - (דומה מאוד לאוכל שיוצא ידי חובתו) זה שאוכל ולא עושה מזה עניין, לרוב אוכל מהר, מדבר בפלאפון תוך כדי, קורא עיתון וכו'. היינו, אכלנו - הלכנו.

האוכל המסודר - מחלק תפוחי אדמה לחוד ובשר לחוד. לעולם לא מערבב בין מנות ומזונות. אוכל מנה ראשונה, שניה וקינוח בסוף. היגיון וסדר שולטים כאן, יתכן גם כפייתיות.
מעניין שבגילאי 5-3 ילדים רבים אוהבים לבודד את סוגי המזון השונים בצלחת או אפילו בצלחות שונות.

האוכל היצרי - אוכל עם הידיים, עם כל החושים. נהנה מכל נגיסה ולעיתים קרובות גם נותן להנאה ביטוי ווקאלי. אצבעותיו וגם בגדיו משתתפים בארוחה. אוהב מיצים ורטבים. שוקע באכילה בחדווה ובשיכרון חושים.

האוכל המתכנן - מכין את המנה לפניו לפני שהוא מתחיל לאכול: מארגן, חותך ומסדר את האוכל. בעל שליטה עצמית, יכול "לדחות סיפוקים", אוהב לתכנן את צעדיו מראש.

האוכל האשם - זה שאוכל ונאנח בכל רגע: "כמה אני משמין, כמה קלוריות יש בזה!" (אופייני יותר לנשים). אשמה כדפוס תהיה נוכחת בחייו ולא רק בנושא האוכל.

האוכל החברתי - זה שמדבר כל זמן הארוחה ועבורו זהו קודם כל ארוע חברתי.

האוכל הנברן - נובר בתוך צלחתו, ראשו קבור בצלחת. יש לו נטיה לחקור ולהיכנס לדברים לפרטי-פרטים. יכול לא לראות את התמונה הגדולה יותר מרוב התעסקות והתעמקות. יתכן שיהיה גם בעל נטיה לאגור ולחסוך.

המנקר כמו ציפור - טועם מעט מכל דבר, כאילו היה לו מקור, כמו שנהוג במסיבות קוקטייל.

האוכל החולמני - המשחק עם הסכום ועם האוכל בצלחת ומפליג בחלומות. (מאוד מאפיין ילדים)

האוכל המקטר, המפונק - פניו חמוצים. יושב במסעדה הכי מפוארת, אוכל את האוכל היקר והנפלא ביותר ותמיד יש לו טענות. הוא לא מרוצה. הכל צריך להיות על פי תנאיו וגם אז, הוא לא מרוצה. להיות מרוצה ממה שיש זוהי דרך חיים, זה הרגל ואימון של החשיבה.

האוכל האנמי - אין התלהבות אצלו וגם לא הנאה גדולה. הכל טבול באפרוריות, ללא תאורים ספציפיים או גוונים שונים. הכל אצלו "בסדר" או "נחמד".

האוכל הגמלוני - תמיד נופלים לו דברים, לא מסתדר עם הידיים, בעיות קואורדינציה ותיאום, לא בטוח בעצמו בחברה, נבוך, מתקשה להסתדר עם עולם החומר ו/או החברה.

האיסטניס - נגעל כמעט מכל דבר. תהיה לו בעיה גם עם מגע, ריחות ומין. הוא לא ביחסים טובים עם הגוף ועם עולם החומר והחושים. שיפוטי, הכל מותנה, חי בכלא של איסורים, אשמה ופחדים.

האוכל הפולשני - אוכל מצלחות של אחרים או מסתכל כל הזמן על הצלחות של שכניו. לא שומר על גבולות, מתעסק בעניינים לא לו, לא שומר על סטנדרטים, לא מכבד את רצון הזולת, נוטה לרכילות, לא הייתי סומך עליו שלא יציץ גם במכתב שאיננו מיועד לו, או שיפשפש בארנק של זוגתו.

האוכל המתבונן - השומר על "דיסטאנס" - ישוב זקוף, הצלחת רחוקה ממנו, מסתכל מהצד, מנתח, אנליטי, לא אוהב להיות מעורב רגשית, קר, נוטה לביקורתיות ולהתנשאות, מפחד מקירבה.

האוכל האכזרי - קורע את האוכל לגזרים.

הילדי - בשבילו האוכל והארוחה זו התנסות, מגרש משחקים. אין לו עכבות, מלקק את הצלחת בסוף, שותה את המרק, משחק עם הסכו"ם, מלכלך את הבגדים ומשאיר אחריו שולחן שנראה אחרי פיגוע.

היצירתי - מערבב מיני מזונות יחד בשילובים חדשים, מכניס טיבולים שונים ומשונים, הופך את המפית לבד-ציור ואת השולחן לארגז חול נסיוני. לרוב, האדם היצירתי הוא גם חושני ולעיתים קרובות יהיה בו מן הילדי ומן היצרי.

האוכל תמיד יותר מידי - עליו נאמר "עיניים גדולות". לא יודע כמה הוא באמת צריך או יכול להכיל. הרעב שלו איננו הרעב הפיסי בלבד. אין סינכרוניזציה בין הצורך האמיתי לבין הרעב הרגשי, אין קשב לגוף. אחרי האוכל הוא "מתפוצץ" או מקיא. " "He bites more than he can chewאומרים באנגלית. הוא נוגס יותר ממה שהוא יכול לבלוע. זה יהיה נכון גם לגבי רשמים (סרטים, טלויזיה, ספרים, שיחות) ולעיתים גם לגבי מין. הוא לא יודע לווסת את ה-"intake" שלו. לעיתים קרובות זה קשור באשמה ובתחושה של "האם מותר לי? האם מגיע לי?" ובחסך.

האוכל הרדוף - יושב על קצה הכסא, מסתכל לצדדים, שפוף, אוכל בחשש, בהפסקות.

"אחרי המבול" - משאיר אחריו מקום מלא בשאריות, בלכלוך... ולא רק בארוחה, זוהי גישה - הוא גם יכול להשליך את תוכן המאפרה ממכוניתו, לטנף מקום ציבורי, להשאיר לאחרים לנקות אחריו... זו גישה של אגוצנטריות, של "לא איכפת".

עושה הדיאטה הנצחי - כל מנה וכל ביס מחשב את כמות הקלוריות או את מספר הנקודות. בשבילו האכילה לעולם אינה נטולת מאבק או אשמה.

הצמחוני הפנאט - האוכל אצלו זה דת.

האוכל בצורה מקוטעת - גם חשיבתו מקוטעת.

הדרך שבה אדם אוכל מלמדת הרבה על הדרך שבה הוא אוהב: מלא תשוקה, חושניות, זרימה, רגש או כפייתיות, זהיר, קפדן, מקוטע, מהוסס... תנועותיו רחבות ומגעו מעביר חום או תנועותיו קצרות, מהירות ופניו חתומים, קמצן בנתינתו ואגוצנטרי או נדיב ומתחשב, ניגש ישר לעניין העיקרי או רוקד סביבו בשובבות, נהנה גם מהדרך ולא רק מהתוצאה, אימפולסיבי ונמהר או שולט בדחפיו ומתכנן את צעדיו... כמה שמחה והתלהבות יש בו, כמה כבוד עצמי, עידון...
וכמובן שהרשימה הזו יכולה להימשך עוד ועוד.

אבל אני בשלב הזה מתחיל להיות ממש רעב, אז ברשותכם אלך לאכול משהו...
בתיאבון!


עמנואל לאור, מרצה למודעות, התפתחות אישית ושפת הגוף.




שפת הגוף - בחן את עצמך
......................................................

מאמרים

שפת גוף בעסקים
......................................................
שפת הגוף בראיון לקבלת עבודה
......................................................
שפת הגוף ומכירות
......................................................
שפת גוף סלולרית
......................................................
סודות הפנים
......................................................
שפת הגוף - כיצד לזהות נוכלים
......................................................
שפת הגוף באהבה ובזוגיות
......................................................
שפת הגוף בהכרויות וירטואליות א'
......................................................
שפת הגוף בהכרויות וירטואליות ב'
......................................................
שפת הגוף של ילדים
......................................................
שפת הגוף בין הורים וילדים
......................................................
תדמית, רושם ושפת הגוף
......................................................
פרזנטציה אפקטיבית - טיפים וכלים
......................................................
שפת גוף - אחיזת תיקים
......................................................
תאטרון שפת הגוף
......................................................
הקשר בין תדמית ושפת גוף לגרפולוגיה
......................................................
שפת הגוף ואכילה
......................................................
שפת הגוף מסביב לשולחן
......................................................
כפות רגליך - מה הן אומרות עליך?
......................................................
טון דיבור
......................................................
שפת הגוף כהלכה
......................................................

  אימון אישי ועסקי  

אימון אישי בהפעלת שפת הגוף
......................................................
אימון אישי למגישי פרזנטציה
......................................................
אימון אישי לקראת ראיון עבודה
......................................................
יעוץ תדמית אישי להכרויות
......................................................

  קורסים לקהל הרחב  

קורס שפת הגוף - תקשורת ללא מילים »
......................................................
קורס פרזנטציה - העברת מסרים
והופעה בפני קהל
»
......................................................
קורס הכשרת יועצי תדמית
בעסקים ובחברה
»
......................................................
קורסים בנושאים נוספים »
......................................................
שפת הגוף - ערכה ללימוד עצמי »
......................................................

  קטעי וידאו  

אוסף קטעי וידאו - שפת הגוף
......................................................


כל הזכויות שמורות ©



Designed and created by Ayala - Image Design Logo: Templates Box