העיתון האלקטרוני לתדמית ושפת גוף
העיתון האלקטרוני לתדמית ושפת גוף
 



רחל הראל
תדמית בפרישה
מאת: רחל הראל



התפיסה הרווחת היא ש 'תדמית' = מעטפת חיצונית.
והמונח 'פרישה' = מילת גנאי. מתקשר לזקנה וחוסר תועלת, "הכושי עשה את שלו ..."
מכאן שתדמית הפורש לרוב נתפסת כיציאה מה"שוק". כמובן שלא כך הדבר ולא כך צריך להיות וראיה לכך היא שלא מעט פוליטיקאים נמנים על גיל הפרישה ומעבר לו. מה אם כך אותו גורם שמאפשר להם לשאת בתפקידים נחשקים אלו בגילם "המופלג"?
להלן יובא ההקשר בין תדמית אישית לפרישה מהעבודה.

כשאני מציגה עצמי כיועצת תדמית התגובה המיידית היא: האם אני לבוש בסדר? האם אני נראה בסדר? אלו צבעים מתאימים לי? מה היית ממליצה לי לשפר בביגוד או בצבעים שאני לובש? כפי שציינתי ההתייחסות של הציבור היא למעטפת החיצונית בלבד.
זוהי כמובן טעות ביסודה! תדמיתו של האדם אינה ניכרת במעטפת החיצונית שלו בלבד.
אגב, גם תדמית של מוצר אינה ניכרת בבקבוק או בקופסא או בשקית בה המוצר מונח.
אם כך, מהי תדמית?

תדמית אישית - הינה ההתרשמות המצטברת במוחו של הצופה, מסך כל המרכיבים הלא-מילוליים והמילוליים שמשדרים גופו וקולו של האדם.

אנו נתקלים במונח תדמית במספר הקשרים, לדוגמה: תדמית עסקית, תדמית המוצר, תדמית אישית וכו'. ניתן ללמוד איפה שתדמית הינו תחום כוללני המשתנה ומתאים עצמו ספציפית לנושא אליו הוא מתייחס ואינו עומד בפני עצמו. יחד עם זאת לכל מוצר מצליח קיימת התדמית הייחודית לו.
ניתן לראות זאת באופן בולט בתחום התעסוקתי כאשר שני אנשים עם נתונים דומים לכאורה: השכלה, ניסיון תעסוקתי, יכולות וכדו' מתמודדים על אותו תפקיד ומקבל ההחלטות מעדיף את האחד על פני חברו אם כי לא תמיד בשל סיבות רציונאליות או ענייניות.
מכאן שלא המציאות היא הנושא אלא התמונה שמקבל ההחלטות תופס את המוצר, ורק ימים יגידו אם זה היה שימושי או לא.
ואכן מניעי הקניה וקבלת ההחלטות שלנו הם לרוב רגשיים הנובעים מהדמיון, ולא בהכרח שכליים הנובעים מהמציאות. אם כך איך ניתן ליצור תדמית חיובית שתוביל אותנו להצלחה?

המסרים של האדם מועברים בשלושה ערוצים עיקריים:
מסר מילולי - תוכן הדברים אותם אני מעביר לשומע (תמציתי, אפקטיבי, ישיר וברור)
טון דיבור - סגנון ההתבטאות, הנגינה והדגשים במשפט (אוצר מילים ומונחים מקצועיים)
מסר בלתי מילולי - שפת הגוף וההופעה (סגנון הלבוש, אופן הלבוש, טיפוח והצבעים)

ממחקרים עולה כי החשיבות הגבוהה ביותר היא המסר הבלתי מילולי = 55%, אחריו טון הדיבור = 38% והמסר המילולי = רק 7% מסך ההתרשמות הכללית.
על שלושת המסרים להיות בסנכרון והתאמה מלאים על מנת ליצור תדמית מנצחת!
שלושתם ביחד פועלים על תת-ההכרה של הזולת, מבלי אפילו שיהיה מודע להשפעתם והם אלו שיוצרים אצלו את הדימוי שלנו. בבואנו לערוך מו"מ, לדוגמה עם הבנקאי שלנו, במידה רבה תלויה הצלחתנו ברושם הראשוני שאנו יוצרים עליו וכמובן גם בהמשך. זה נכון כמעט לכל תחום ולכל שלב בחיים (זוגיות, עסקים, חברה, חיפוש עבודה, פרישה וכד'...)


פרישה מהעבודה - הינה מעבר אל הלא נודע. מסמלת סגירת מעגל, ומשמשת בסיס לפתיחת מעגל חדש ...

על מנת להשתמש בכלי התדמית בצורה אפקטיבית בתקופה של פתיחת מעגל חדש בחיינו, עלינו בראש ובראשונה להכיר היטב את עצמנו, את היכולות שלנו, המהווים שלנו ולהשלים עם התכונות הדומיננטיות והפחות דומיננטיות שלנו. ככל שנהיה מודעים יותר למגבלות וליתרונות שלנו, כך נוכל להיערך באופן מדויק יותר לתקופה החדשה בחיינו.
כל החיים אנו מתהווים ומכאן שבכל שלב אנו לומדים עוד ועוד על עצמנו ורק בידנו להחליט האם להתייחס ללמידה זו ולעבד אותה לכדי הצלחה גדולה יותר או לדלג עליה ולהמשיך בדפוסים המוכרים לנו לטוב ולרע.

מחקרים העלו כי הפרישה מהעבודה בגילאי 50 ומעלה משפיעה על כל מעגל חיינו: הכלכלי, המשפחתי, הבריאותי והחברתי, בין אם אנו נשואים או גרושים וחברותיים יותר או פחות.
למרות שכבר בתחילת הקרירה המקצועית ברור לנו שנגיע למצב של פרישה, שהרי לכל התחלה יש גם סוף, ככל שנתכונן טוב יותר למצב החדש כך נוכל להפוך את השגרה וההסתגלות - למעמד של הזדמנות והצלחה! ככל שנשכיל להתכונן לבאות כך יגדלו סיכויינו לזכות לאריכות חיים שלווים ומספקים מכל הבחינות.

ניסיון החיים התעסוקתי והאישי של האדם הבוגר/פורש הינו אחד הנכסים שהוא צבר במהלך חייו אם לא הנכס היקר ביותר. בשימוש נכון ובשילוב של מודעות ותדמית ניתן למנף את הנכס הזה ולהגיע לתשומות הגבוהות ביותר הניתנות למדידה במגוון פרמטרים. מדהים עד כמה ולאן יכול להוביל אותנו מקצה שיפורים פשוט לכאורה, שבאופן שוטף ורגיל לא נתנו את דעתנו עליו.


רחל הראל, יועצת תדמית, פרישה, פנאי ותעסוקה. אתר
טל: 054-4707800


  http://www.tadmit4u.net