העיתון האלקטרוני לתדמית ושפת גוף
העיתון האלקטרוני לתדמית ושפת גוף
 



אילה וייס
הקשר בין תדמית ושפת גוף לגרפולוגיה
מאת: אילה וייס - בבצ'יק



שפת הגוף היא חלק מהתדמית האישית אותה אנו מקרינים כלפי הסביבה.
גרפולוגים טוענים שכתב היד הוא כתב המוח וככזה הוא מעיד על דפוסי התנהגות ונמנע על תופעות "התנהגות הבעתית" עליהם נמנים: הבעות פנים, קול ודיבור, יציבת הגוף, המחווה וההילוך. כל אלה הם למעשה שפת הגוף המשקפת אישיות ונטיות אופי, אבל, לכתב היד יתרונות ברורים, הוא משאיר עקבות גרפיים הניתנים למדידה ולהגדרה.
מאמר זה מצביע על הקשר בין אבחון שפת-גוף ואבחון גרפולוגי. אלו הם שני כלים אשר מנתחים את אישיות האדם - האחד ע"י צפיה בתנועות הגוף והשני ע"י אמצעי טכני - הכתיבה. שניהם למעשה מציגים מאפיינים חשיבתיים, ריגשיים ותחושתיים של האדם ומהווים כלים לאבחון האישיות.

מהי גרפולוגיה?
תורת הכתב. גרפו - כתב, לוגיה - תורה. הגרפולוגיה היא למעשה "הפסיכולוגיה של כתב-היד", היא מאבחנת את אישיות הכותב.
כתב היד הוא למעשה כתב המוח. כידוע, אחראי המוח על פעולת כל התהליכים בגוף: הרצוניים והלא-רצוניים. בתוך המוח מצויים המרכזים המניעים את האדם, מרכזי חשיבה, רגשות ותנועה, וממנו נשלחות תגובות לגירויים השונים. גם כתב היד אינו אלא פועל יוצא מפקודות המוח. היד שכותבת היא ה"עט" של המוח, ובתנועותיה היא משקפת את המתחולל בו. בדיקת הכתב מאפשרת שיקוף הנעשה במוחו של הכותב, בדומה ל"שיקוף רנטגן". כך אנו יכולים להבין מה מתחולל בתחום הגוף, השכל הנפש והרגש.
כך שההגדרה המדוייקת יותר לגרפולוגיה היא: הפסיכולוגיה של כתב המוח.
הכתב הוא אמצעי להעברת אינפורמציה בין אנשים - אמצעי תקשורת, אך הכתב מורכב ממערכת של קווים, עיגולים, חצאי עיגולים, פסיקים, איכות הקו, מידת הלחץ, התפרשות על הדף, נקודות ורווחים מוסכמים והגרפולוגיה בוחנת תכונות אישיות המוצאות את ביטויין בתוך אותן סימנים.

מהי שפת הגוף?
תקשורת בלתי-מילולית הכוללת: תנועות ידיים, תנוחות גוף, צורות ישיבה, הבעות פנים, טון דיבור וכד'. ערוץ תקשורת זה הינו לרוב בלתי מודע ומחקרים בתחום התקשורת הבין אישית מראים כי אנו מושפעים באופן בלתי מודע משפת הגוף של בן שיחנו יותר מאשר מתוכן דבריו.
המילים - הדיבור הוא אמצעי להעברת אינפורמציה בין אנשים, אך מה ש"מעבר למילים" מהווה את המסר האמיתי.

הדגמה - כיצד מעידים כתבי יד ושפת גוף (או מראה חיצוני) על תכונות אישיות שונות:

הדוגמאות שלהלן עשויות להעיד על תכונות מסויימות. אולם כדי להגדיר אישיות באופן מדוייק וממצא, יש לנתח מגוון של סימנים גרפולוגים ובאותה מידה לצפות במכלול של תנועות גוף ומצבים בשטח.
אין להסיק מסימן גרפולוגי אחד על תכונה מובהקת או אישיות כוללת. כל סימן גרפולוגי חייב להיות נתמך ע"י סימנים רבים נוספים ויש להתייחס קודם כל לכתב הכולל ולתכונות שהוא מקרין, ואח"כ לבחון סימנים ספציפיים.
באותה מידה, אין להסיק מתנועה אחת בודדת מאפייני אישיות אלא לבחון את המצב בכללותו. לדוג': אדם שמשלב ידיו על חזהו - עשוי להעיד על סגירות, אבל עשוי גם להעיד שבסה"כ קר לו.

דינמיות ושתלטנות, הפגנת נוכחות ותשומת לב:
כתב יד מהיר ובלחץ חזק מהממוצע. לחץ חזק מראה על יכולת התמודדות עם התנגדויות, או סתם עקשנות וללכת עם הראש בקיר, קשיים ומכשולים. כתב יד גדול עשוי להעיד על מאמץ וצורך להרשים ולבלוט, מוחצנות, תביעה לתשומת לב ואהדה, הפגנת חשיבות עצמית, יהירות, וכד'.
שפת גוף זקופה, סנטר מורם ותנועות ידיים רחבות. ישיבה כאשר שתי הידיים מאחורי הראש, מאפיינת דומיננטיות, ביטחון עצמי ותחושת עליונות. ידיים על המותניים מהווה נסיון להפגנת נוכחות ורכישת תשומת לב באמצעות העגלת קווי המתאר של הגוף (במצבים של עמידה מול קבוצה, תנועה שמטרתה להרשים). זקיפת האצבעות, מעידה על עמדה נחושה.

נוקשות, תקיפות, עקשנות:
כתב יד זויתי וחד. לעומת זאת כתב עגול מצביע על המון רגש וחמימות (למעט כתבי יד עגולים ומעוצבים מאוד - מושלמים מידי, שגם יעידו על נוקשות).
שפת גוף בעלת תנועות חדות, אף תווי פנים חדים, משדרים אצל הצופה תחושה קרה של נוקשות ותקיפות. אדם עגול ושמנמן נתפס כאדם חם, רגיש ושמח, כך גם לגבי תווי פנים עגולות ותנועות מעוגלות.

התגוננות וחוסר ביטחון, זהירות, חשדנות והססנות:
כתב יד קטן נוצר מצמצום התנועה. הכתיבה יותר מבוקרת ומצביעה על משמעת עצמית, שליטה וריכוז, הקפדה על פרטים, צניעות, מופנמות, חרדה, חשדנות ועוד. כתב קטן מאוד מעיד על רגשי נחיתות, מחנק ריגשי, חוסר יוזמה, פדנטיות, חוסר התלהבות (להוציא מקרים של כתב יד גדול המפצה על חוסר בטחון, כמו תנועות גוף המשדרות הרבה "רעש וצילצולים" בלי משהו שמגבה זאת באמת).
שפת הגוף: שילוב ידיים עשוי לבטא התגוננות או שלילה ומצב של חוסר ביטחון.
צעידה בצעדים קטנים מאפיינת אדם הפועל בזהירות ואינו נוטה לקחת סיכונים.

מרחב מחיה:
כתב יד בעל מרווחים תקינים בין המילים (רווח של אות עד אות וחצי ביחס לכתב עצמו), מבחינה חברתית מצביע על יחס תקין בין הכותב לזולת, תפקוד חברתי נאות, גישה חיובית לסביבה תוך הערכה עצמית חיובית. רגישות חברתית, צורך להשתייך והתחשבות במוסכמות חברתיות.
מרווחים קטנים בין המילים (רווח הקטן מגודל אות) מבחינה חברתית מצביע על קושי לשמור על מרחק נאות מאנשים. צורך בקשר עם הסביבה, חדירה למרחב המחייה של הזולת ועוד.
בשפת הגוף ישנה חשיבות מיוחדת למרחב מחיה. העמידה מול הזולת חייבת להיות במרחק מסויים שהוגדר ע"י חוקרים במס' סוגים: מרחב אינטימי, מרחב משפחתי, מרחב חברתי וכד'. המרחק הראוי נמדד בסנטימטרים וישנה חשיבות מרובה לשמירה על פרטיות הזולת וכניסה למרחב האישי שלו עשויה להתפרש כעזות מצח, חוסר נימוס או חוצפה ועלול לגרום לרתיעה מצד הזולת.

דת ורוחניות:
בכתב יד האזור העליון של ה- ל' ואותיות עיליות נוספות מעיד על רוחניות ויש שיקחו את ה-א' וימשכו אותה למעלה ב"אופן רוחני".
תדמית - מראה חיצוני - כיפה או כיסוי ראש מצביעים באופן מובהק על דתיות. (החלק העליון של הגוף, הקרוב לאלוהים).

שפת הגוף וכתב היד פועלים באופן בלתי מודע, כפי שתואר כאן. מודעות נותנת יכולת שליטה על שניהם ובכך לכאורה יוצרת זיוף. אולם, אנשי מקצוע הבקיאים בשני תחומים אלה יכולים לזהות זיוף וחוסר אמינות. בנוסף לכך, הזיוף מתבצע לזמן קצר. לא ניתן לזייף כתב יד באופן עיקבי ולאורך זמן (ולכן משתמשים בו בבתי משפט למשל), כשם ששפת הגוף היא עניין שבתת-מודע ולא ניתן לשלוט בה כל הזמן.
כתב היד משתנה לאורך השנים, כשם שאישיות האדם משתנה. וכשם שאישיותו משתנה, פועל יוצא מכך הוא שגם שפת הגוף שלו עוברת שינויים.
ניתן לראות כתב יד כחלק משפת הגוף. המיוחד בכתב היד הוא העובדה שאין צורך לפגוש את האדם על מנת ללמוד עליו מכתב ידו. לא כך הוא בשפת הגוף, שאותה חובה לראות ולשמוע (טונציה בקול, ביטחון מול הססנות וכד'). יחד עם זאת, כאשר מתקיים מפגש בין-אישי, שפת הגוף עשויה להשפיע בתת-המודע של הצופה, גם אם לא למד לאבחן את שפת הגוף. זהו כלי תקשורתי חשוב משום שהוא מיידי וגלוי לעין ולא תמיד במפגש כזה מוצג כתב היד.

spacerdot
הידע שלי בגרפולוגיה הינו תודות לקורס שעברתי אצל דפנה חוטר-ישי (נובמבר 2002 - פברואר 2003). ההשוואה לשפת הגוף מתבקשת מעיסוקי כיום והיא מרתקת כשלעצמה.
תודה מיוחדת למיכל וימר - גרפולוגית ומפענחת ציורי ילדים, על הערותיה המקצועיות.

מקורות ואתרים ברשת בנושא הגרפולוגיה:




אילה וייס - בבצ'יק, עיצוב תדמית, מנהלת תפעול והדרכה אילה - עיצוב תדמית
טל: 077-4007978, 054-4649730


  http://www.tadmit4u.net